SvarInn konfigureres nesten alltid etter at SvarUt er konfigurert. Da kan du kopiere innhold fra SvarUt-konfigurasjonen. Du bør åpne konfigurasjonen av SvarInn i ett vindu og SvarUt i et annet vindu, slik at du kan kopierer uten å lukke SvarInn-vinduet.

  1. Logg inn i https://svarut.ks.no 
  2. Velg først “Konfigurasjon” og finn den aktuelle kommunen (virksomheten). Kopier organisasjonsnavnet. (Klikk på organisasjonsnavnet i menyen til venstre og kopier teksten fra innholdet i hovedfeltet. Det er mye enklere enn å forsøke å kopiere tekst fra menyen.)
  3. Velg “Mottakersystem” og gå helt ned i menyen til venstre. Klikk deretter på plusstegnet for å opprette kommunen som bruker av SvarInn.
  4. Kopier organsiasjonsnavnet fra SvarUt, f.eks “0233_nittedal_kommune” og lim det inn i feltet “Mottakersystem”.
  5. Gå tilbake til SvarUt-vinduet og kopier navn og fødselsnummer på den  lokale administratoren som ber om SvarInn. Legg dette inn i feltene “Personnavn” og “Fødselsnummer” i SvarInn.

Send epost tilbake med følgende tekst:

Da har jeg også opprettet mottakersystemet i SvarInn for kommunen. Du vil da finne “Mottakersystem” i hovedmenyen.

Du kan nå konfigurere ferdig SvarInn, slik at alt er klart når sak/arkivleverandøren skal installere. Husk bare på at du ikke må registrere noen organisasjoner (under “Organisasjoner”) før grensesnittet mellom SvarInn og sak/arkivsystemet er på plass. Det er for øvrig god informasjon om konfigurasjonen i de enkelte skjermbildene. Du finner også endel generell informasjon om SvarInn på https://ksdif.no/hjelp/hva-er-svarinn/https://ksdif.no/hjelp/hva-er-svarinn/

Konfigurasjon av SvarInn skal ikke dokumenteres i Avtaleoversikten.